was successfully added to your cart.

Een goede huisstijl kan niet zonder een logo. Het logo is het beeld/woord waarmee jij je presenteert als bedrijf. Zorg er dan ook voor dat het uitstraalt wie jij als bedrijf bent. Een logo kan simpel, mooi, strak of heel creatief zijn. Ben je geïnteresseerd om dit zelf te doen? Dan is dit het juiste blog voor jou! In een aantal stappen kan jij zelf al een logo ontwerpen.

Jouw digitale kwast
Er zijn verschillende softwarepakketten waarin je een logo kan ontwerpen. De software die de meeste ontwerpers gebruiken zijn: Adobe Illustrator en Adobe Indesign. De pakketten kan je aanschaffen op http://www.adobe.com/nl. Voor een redelijke prijs ontvang je een licentie waarmee je gelijk aan de slag kan gaan. Nu zijn deze twee softwareprogramma’s redelijk moeilijk te begrijpen als je er voor het eerst mee werkt. Gelukkig bestaat er Youtube! Er staan genoeg tutorial video’s online. Adobe heeft ook duidelijke tutorial video’s op hun website staan. Geïnteresseerd? Klik dan hier.

Zeeën van lettertypes
Het is belangrijk dat je een juiste lettertypen kiest voor je logo. Buiten het beeldmerk om is het belangrijk dat hier aandacht aan besteed wordt. Er zijn wel duizenden verschillende lettertypes. Kijk zorgvuldig naar het imago van jouw bedrijf. Als je een begrafenisondernemer bent kies je natuurlijk geen gekke of vrolijke lettertypen. Juist dan wil je betrouwbaar en serieus overkomen.

Let er wel op dat lettertypen auteursrechtelijk beschermt zijn. Lettertypen zijn ontworpen door vakmensen en die verdienen hun geld door middel van licenties. Er zijn ook diverse lettertypen gratis beschikbaar, zo heeft Dafont een gratis assortiment beschikbaar. Ook op andere websites kunnen verschillende lettertypes gedownload worden. Let er wel op dat deze zowel voor persoonlijk als commerciële doeleinden gebruikt mogen worden. Dit staat voornamelijk onderaan de pagina bij de gekozen lettertype.

Ontdek je creativiteit
Durf creatief te zijn. Als loodgieter kan je als eerste aan een waterkraan denken, maar er is meer dan de eerste ingeving.

Laat het rusten
Heb je uiteindelijk een logo ontworpen? Laat het dan een dag rusten. Slaap er een nacht over en kijk de volgende ochtend weer naar je gemaakte ontwerp. Wees kritisch tegenover jezelf. Misschien denk je er de volgende dag heel anders over. Toch tevreden? Dat is geweldig! Maar misschien kijken buitenstaanders hier toch anders tegenaan. Vraag aan je familie, vrienden of collega’s wat zij er van vinden. Snappen zij de link die jij tussen jouw bedrijf en het logo heb gemaakt?

Logo en huisstijl niet te breken
De huisstijl is een belangrijk onderdeel van het bedrijf. Vaak komen nieuwe klanten eerst in aanraking met een visitekaart, website, posters of andere communicatie uitingen. Het is dus belangrijk dat je een bijpassende huisstijl hebt. Wil jij ook je eigen huisstijl ontwikkelen? Klik dan hier.

© 2018 Rutger Groothedde.